Tuesday 12 April 2011

hei kamu, tidor dalam kelas ye!

sekali lagi aku mengupdate belog sebelom tidor. oops, assalamualaikum!

mengantok dalam kelas? tersengguk sengguk mase pensyarah tengah mengajar? boleh siap mimpi menari lagu hindustan guling guling atas rumput dengan kekasih hati mase tutorial atau kuliah tengah berjalan? ohh, itu biasa biasa aja dongg! sebahagian besar mahasisawa/siswi cemerlang lah sangat sangat macam kite kite nie mesti ade alami masalah mengantok dalam kelas.

kadang kadang susah jugak nak atasi rase mengantok tu, tapi jangan risau ye. setiap masalah mesti ade punye jalan penyelesaian die. tapi sebelom tu, kite kene lah tahu punce punce kite asyik dok lentok je dalam kelas kan. jom cekidaud (check it out).
  • tak cukup tidor - kajian mendapati tidor seseorang bergantung pade usia dan aktiviti yang dijalankan di sepanjang hari. ini bermaksod seorang pelajar yang meningkat remaja perlu tidor selame 9-10 jam sehari. tapi sebaliknye ramai yang lagi suke berjage malam sebab nak layan facebook, poker, movie dan laen laen. tapi aku tau, budak kelas kite buat assignment and solat malam. alhamdulillah. *bersangke baik itu penting ye!
  • terlebih tidor - bile tidor dah jadi satu tabiat dan bukan lagi suatu keperluan dan istirehat, then pandai pandai lah kau fikir sendiri. aku rase seseorang akan rase mengantok mungkin disebabkan badan belom bersedia untuk bangun sepenuhnye sebab badan dah dilatih untuk tidor secare berlebihan. *penulis terdiam sebab die pown alami penyakit nie.
  • makan terlalu banyak - perhatian buat sape yang suke melantak tak tentu mase, bende ni berlaku sebab oxygen yang kite sedut tu tak sampai kat otak sebab dah diagihkan kepade sistem pencernaan seperti pengaksidaan makanan. 
  • keletihan otot-otot badan - pandai pandai kau hurai sendiri. penat aku nak pikir nie. satu pesanan untok point nie, jangan lasak lasak sebelom study. *pesanan macam budak baru semalam baligh. haha.

aihh, macam mane nak elak tidor dalam kelas?? haaaa, ade cadangan. mungkin kie boleh try!
  • makan gula-gula [erm, kalau nak makan gula-gula tiap kali mengantok, rosaklah gigi]
  • keluar jap ambil angin. kalau tak berkesan cuci muka. nak lagi bagos ambil wudhu'. [kalau tak berjaye gak aku cadangkan, mandi terus, bagi basah dari kepale sampai kaki. hehe]
  • buat nota. [tapi kalau aku yang ini tetap tak berkesan. bila mengantok menguasai diri, uih. nates, betol lah kau. penat nak lawan! kalau aku nampak syaitan tu lama dah aku tembak! dush dush!]
  • kacau kawan sebelah sampai tak rasa mengantuk. [haha yang ini aku selalu buat. kesian sape yang dok sebelah aku wey. buku die mesti kene conteng ngan aku. kesian kau. wey, tapi terima kasih ar, sebab kau tak jadi aku nak tido]
  • mengantok lagi? conteng Buku, melukis, main kira-kira Quick Math, tulis formula-formula ke. [haa, betul ni, lukis cantik-cantik. nanti buat frame tunjuk anak-anak bile dah kawen. hehehe]
  • kalau mengantok gak lagi, azan je lah dalam kelas. nanti syaitan kan lari. kalau kawan kelas cakap kau gila, kau cakaplah, syaitan lagi gila kacau aku nak belajar. [yang ini aku tak pernah buat lagi. aku nak suroh fahimi buatkan. tapi aku rasa berbaloi ni kalau buat. panas syaitan. bengang je ngan orang yang buat dia panas. lari lintang pukang. tapi AWAS! perlu sedia emosi mental fizikal untuk melawan orang yang akan mengatakan kau gila.hehe]
  • Tapi.................kalau mengantok gak! kau tidur sajalah! kalau lecturer marah, tanggung sendiri ok? kau jangan sebot name aku pulak lepas bace bende nie. ;)
oklah, aku dah penat menaip nie. nak tidor. oklah. selamat malam. jangan ngompol tau!

No comments: